Wistjij
Image default
Onderwijs

Cultureel zelfportret in de basisschool

Hoe omgaan met het cultureel zelfportret in de hele basisschool?

In de bovenbouw is het cultureel zelfportret misschien wel een gekend. Het kadert in het vak ckv dat jaren geleden is geïntroduceerd en op het lesprogramma staat. Maar hoe zit het met de hele basisschool? Misschien is het een idee om voor alle klassen een cultureel zelfportret op te maken? Het is alvast een aanzet tot het in kaart brengen van wat je leerlingen aan kunst en cultuur op school verwachten. Cultuurdag op basisschool is een middel om met het cultureel zelfportret om te gaan. Hoe pak jij als schoolhoofd of klasverantwoordelijke dit aan?

Kunst en cultuur op de basisschool, wat bied je het best?

Wil je bijvoorbeeld een hele dag cultuur en kunst op de school brengen? Dan is de vraag: voor wie, en wat is de inhoud? Stel dat al je leerlingen een cultureel zelfportret zouden hebben, dan heb jij als schoolhoofd meteen een idee over wat ze aan kunst en cultuur graag doen en graag zouden doen. Je biedt culturele activiteiten aan die ze vermelden in hun cultureel zelfportret. Heb je bijvoorbeeld gemerkt dat je leerlingen graag dansen, muziek maken en toneel spelen? Dan neem je deze disciplines samen en je bundelt ze in een cultuurdag. Ze maken zelf een musical of een dansvoorstelling. Of zijn ze begaan met het milieu? Dan organiseer je een cultuurdag rond milieubescherming. Recyclage en duurzaamheid zijn dan mogelijkheden om deze dag inhoud te geven.

Hoe een cultureel zelfportret opstellen?

Maar wat als je leerlingen geen cultureel zelfportret hebben? Hoe weet je dan wat ze aan cultuur willen krijgen op school? Ga toch maar de uitdaging van het cultureel zelfportret aan. Het hoeft niet uitgebreid of ingewikkeld te zijn. Besteed een aantal uurtjes de tijd om je leerlingen te bevragen. Dit kan bijvoorbeeld in een tekenles gebeuren. Ze stellen visueel voor hoe ze cultuur beleven en waar hun interesses liggen. Het geeft ze de gelegenheid om op een creatieve manier zichzelf te bevragen. Het is een levend document, een basis om zichzelf te evalueren en bij te sturen. Je cultuurdag basisschool krijgt plots meer inhoud en betekenis als je deze culturele zelfportretten als basis kunt nemen!

https://grotebroer.com